fbpx Uchwała nr 23/24 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 30 kwietnia 2024 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 23/24
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
30 kwietnia 2024 roku
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
wtorek, 30 kwietnia 2024 roku
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) – uchwala się, co następuje:
 
§ 1.
W Statucie Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 24 ust. 1 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
„12a) rozpatrywanie skarg w sprawach naruszenia zasad równego traktowania lub mobbingu, jeżeli przedmiotem skargi jest działalność Rektora lub prorektorów;”;
2) § 25 ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) 4 przedstawiciele pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, wybrani na zebraniach ogólnych poszczególnych grup tych pracowników, z zastrzeżeniem, że zebranie ogólne każdej grupy pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 1-3 wybiera jednego przedstawiciela, a wspólne zebranie pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 4-7 wybiera jednego przedstawiciela.”;
3) § 25 ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prorektorzy, dziekani, Dyrektor Centrum Języków Obcych, Dyrektor Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu, dyrektor szkoły biznesu, dyrektorzy lub kierownicy krajowych bądź międzynarodowych centrów badawczych, Dyrektor Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita;”;
4) § 28 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) uchwalanie Statutu, regulaminu studiów i regulaminu szkół doktorskich;”;
5) w § 28 ust. 1 w pkt 21 po lit. d średnik zstępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego;”;
6) § 29 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Funkcji przewodniczącego oraz zastępcy przewodniczącego rady dyscypliny naukowej nie można łączyć ze stanowiskiem Rektora lub prorektora.”;
7) § 32 ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) opracowanie strategii rozwoju dyscypliny naukowej zgodnej ze strategią Uniwersytetu i strategią rozwoju wydziałów oraz systematyczna analiza jej realizacji;”;
8) § 37c ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) podejmowanie czynności w celu zbadania zasadności skarg w sprawach naruszenia zasad równego traktowania lub mobbingu, z zastrzeżeniem ust. 5.”;
9) w § 37c dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Skargi w sprawach naruszenia zasad równego traktowania lub mobbingu rozpatruje Rada Uniwersytetu, jeżeli przedmiotem skargi jest działalność Rektora lub prorektorów. Rada Uniwersytetu może upoważnić swojego członka lub zwrócić się do rzecznika do spraw równego traktowania i przeciwdziałania mobbingowi o dokonanie określonych czynności wyjaśniających w celu zbadania zasadności skargi. W postępowaniu wyjaśniającym Rada Uniwersytetu stosuje odpowiednio przepisy wydane na podstawie ust. 4.”;
10) § 43 ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) 4 przedstawiciele pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, wybrani na zebraniach ogólnych poszczególnych grup tych pracowników, z zastrzeżeniem, że zebranie ogólne każdej grupy pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 1-3 wybiera jednego przedstawiciela, a wspólne zebranie pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 4-7 wybiera jednego przedstawiciela.”;
11) w § 51 ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) szkoła biznesu”;
12) po § 56 dodaje się § 56a w brzmieniu:
㤠56a.
1. Szkoła biznesu jest tworzona w celu prowadzenia studiów podyplomowych, kształcenia specjalistycznego i innych form kształcenia, jak również w celu prowadzenia usługowej działalności edukacyjnej oraz szkoleniowej.
2. Szkoła biznesu w szczególności prowadzi studia podyplomowe Master of Business Administration, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach w zakresie edukacji menedżerskiej.
3. Szkoła biznesu może podejmować współpracę z instytucjami szkolnictwa wyższego, przedsiębiorcami oraz innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi w celu uwspólnienia oferty w zakresie kształcenia, edukacji i szkoleń.”;
13) § 61 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zadania oraz strukturę wewnętrzną Biblioteki określa jej regulamin, uchwalony przez Senat.”;
14) § 72 ust. 8 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) opracowanie i realizacja strategii rozwoju wydziału zgodnej ze strategią Uniwersytetu oraz realizacja strategii rozwoju dyscypliny lub dyscyplin naukowych uprawianych na wydziale;”;
15) § 72 ust. 8 pkt 24 otrzymuje brzmienie:
„24) współpraca z właściwymi radami dyscyplin i kierownikiem szkoły doktorskiej;”;
16) § 74a ust. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) wyrażanie opinii w sprawie strategii rozwoju wydziału;”;
17) po § 75 dodaje się § 75a i § 75b w brzmieniu:
㤠75a.
1. Na wydziale działa rada ekspertów ds. rozwoju badań naukowych, zwana dalej „radą ekspertów”.
2. Kadencja rady ekspertów trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia roku następującego po roku wyboru Rektora.
3. W skład rady ekspertów wchodzi co najmniej 5 członków posiadających aktualny dorobek naukowy lub artystyczny odpowiadający dyscyplinom podstawowym wydziału oraz cieszących się uznaną renomą, w tym międzynarodową, niebędących pracownikami Uniwersytetu, z zastrzeżeniem, że co najmniej 2 członków rady powinno być pracownikami zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej.
4. Członków rady ekspertów powołuje i odwołuje Rektor. Członek rady ekspertów może być odwołany przez Rektora przed upływem kadencji. 
5. Pracą rady ekspertów kieruje przewodniczący powołany przez Rektora na okres kadencji rady. Przewodniczący może być odwołany przez Rektora przed upływem kadencji.
6. Tryb działania rady ekspertów określa Rektor.
§ 75b.
1. Do zadań rady ekspertów należy:
1) ewaluacja działalności naukowej wydziału, w tym wydziałowych jednostek organizacyjnych, w zakresie działalności publikacyjnej, pozyskiwania środków na realizację projektów badawczych, komercjalizacji wyników badań, wpływu badań na otoczenie społeczno-gospodarcze, umiędzynarodowienia badań;
2) opiniowanie strategii rozwoju wydziału w zakresie działalności naukowej.
2. Ewaluacja działalności naukowej wydziału, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 jest przeprowadzana za okres dwóch lat. Raport z ewaluacji wraz z zaleceniami przedstawiany jest radzie wydziału i właściwym radom dyscyplin i Rektorowi.”;
18) § 76 otrzymuje brzmienie:
㤠76.
1. Szkołą doktorską kieruje kierownik szkoły doktorskiej 
2. Kierownikiem szkoły doktorskiej może być, z zastrzeżeniem § 29 ust. 11, nauczyciel akademicki pełniący funkcję prodziekana lub inny nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora uczelni albo posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego oraz zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy. Kierownik szkoły doktorskiej jest powoływany przez Rektora na wniosek dziekana.
3. Powołanie kierownika szkoły doktorskiej wymaga uzgodnienia z samorządem doktorantów. Dziekan przedstawia kandydata na kierownika samorządowi doktorantów. Brak stanowiska samorządu doktorantów co do osoby kandydata w terminie 14 dni uważa się za wyrażenie zgody na jego powołanie.
4. Kadencja kierownika szkoły doktorskiej trwa cztery lata i rozpoczyna się dnia 1 października roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora.
5. Kierownik szkoły doktorskiej może być odwołany przez Rektora w trakcie kadencji na wniosek dziekana albo po zasięgnięciu opinii dziekana.
6. Zadania kierownika szkoły doktorskiej określa regulamin szkoły doktorskiej.”;
19) skreśla się § 77;
20) § 78 otrzymuje brzmienie:
㤠78.
1. W szkole doktorskiej działa rada szkoły doktorskiej jako zespół doradczy kierownika szkoły doktorskiej.
2. Członkami rady szkoły doktorskiej są:
1) kierownik szkoły doktorskiej jako przewodniczący;
2) członkowie rady wydziału, o których mowa w § 74 ust. 2 pkt 1-4 i 8.”;
21) po § 78 dodaje się § 78a i § 78b w brzmieniu:
㤠78a.
1. Szkołą biznesu kieruje dyrektor szkoły biznesu powołany przez Rektora po zasięgnięciu opinii Senatu.
2. Kadencja dyrektora szkoły biznesu trwa cztery lata i rozpoczyna się dnia 1 października roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora
3. Dyrektor szkoły biznesu może być odwołany przez Rektora w trakcie kadencji po zasięgnięciu opinii Senatu.
4. Zadania dyrektora szkoły biznesu określa regulamin szkoły biznesu.
§ 78b.
1. Na wniosek dyrektora szkoły biznesu lub z własnej inicjatywy, Rektor może powołać nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora szkoły biznesu.
2. Kadencja zastępcy dyrektora szkoły biznesu odpowiada kadencji dyrektora szkoły biznesu.
3. Zastępca dyrektora szkoły biznesu może być odwołany przez Rektora w trakcie kadencji, po zasięgnięciu opinii dyrektora szkoły biznesu albo na jego wniosek.
4. Zakres obowiązków zastępcy dyrektora szkoły biznesu określa dyrektor szkoły biznesu i zatwierdza Rektor.”;
22) § 86 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Dyrektora Biblioteki powołuje Rektor, po zasięgnięciu opinii Senatu. Kadencja dyrektora trwa cztery lata i rozpoczyna się dnia 1 października roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora. Dyrektor Biblioteki może być odwołany przez Rektora w trakcie kadencji.
4. Zastępców Dyrektora Biblioteki zatrudnia Rektor na wniosek Dyrektora.”;
23) § 88 otrzymuje brzmienie:
„§ 88 
1. Rada Biblioteczna jest zespołem opiniodawczym Rektora.
2. W skład Rady Bibliotecznej wchodzą:
1) prorektor właściwy do spraw nauki jako przewodniczący, 
2) po jednym przedstawicielu każdego wydziału wskazanym przez Dziekana,
3) trzech wskazanych przez Rektora przedstawicieli spoza społeczności Uniwersytetu,
4) dwóch przedstawicieli Biblioteki wskazanych przez Rektora spośród bibliotekarzy zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku nie niższym niż bibliotekarz, posiadających co najmniej cztery lata stażu pracy w Bibliotece;
5) jeden przedstawiciel samorządu studenckiego;
6) jeden przedstawiciel samorządu doktorantów.
3. Członków Rady Bibliotecznej powołuje i odwołuje Rektor na okres kadencji. Kadencja Rady trwa cztery lata i rozpoczyna się dnia 1 października roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora. Członek rady może być odwołany przez Rektora przed upływem kadencji.
4. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie spraw dotyczących organizacji i funkcjonowania systemu biblioteczno-informacyjnego Uniwersytetu, a w szczególności:
2) kierunków rozwoju Biblioteki,
3) współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu z Biblioteką,
4) zasad gromadzenia, opracowania i udostępniania zbiorów;
5) opiniowanie sprawozdań z działalności Biblioteki;
6) określanie kierunków rozwoju zawodowego kadry bibliotecznej.
5. Szczegółowy tryb działania Rady Bibliotecznej określa jej regulamin zatwierdzony przez Rektora.”;
24) § 89 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dyrektora akademickiego inkubatora przedsiębiorczości i dyrektora Centrum Transferu Technologii zatrudnia Rektor, po zasięgnięciu opinii Senatu.”;
25) § 94 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) nieobsadzenia funkcji: dziekana, dyrektora instytutu, dyrektora instytutu międzywydziałowego, kierownika katedry, kierownika zakładu, kierownika innej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu wchodzącej w skład wydziału, kierownika ogólnouniwersyteckiej (międzywydziałowej, pozawydziałowej) jednostki organizacyjnej, kierownika szkoły doktorskiej, dyrektora szkoły biznesu oraz dyrektora lub kierownika innej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu, którego powołanie należy do Rektora;”;
26) § 98 otrzymuje brzmienie:
„1. Na stanowisku profesora uczelni w grupie pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych może być zatrudniona osoba posiadająca:
1) stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień naukowy doktora i osiągnięcia naukowe krajowe lub zagraniczne stanowiące znaczący wkład w rozwój określonej dyscypliny, w rozumieniu art. 219 ust. 1 pkt 2 Ustawy;
2) znaczące osiągnięcia w zakresie:
a) działalności dydaktycznej, w szczególności kształcenia kadry naukowej, kierowania zespołami badawczymi lub projektami bądź prowadzenia projektów;
b) istotnej aktywności naukowej, w tym w szczególności realizowanej w więcej niż jednej uczelni lub instytucji naukowej, również zagranicznej.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku, o którym mowa w ust. 1, jest zasięgnięcie opinii Senatu. Senat, przed wydaniem opinii, może zwrócić się do recenzenta spoza Uniwersytetu, posiadającego tytuł profesora, o ocenę dorobku naukowego kandydata. Opinia Senatu nie jest wymagana w przypadku kontynuowania zatrudnienia.
3. Na stanowisku profesora uczelni w grupie pracowników dydaktycznych może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora i nie mniej niż 7-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia dydaktyki lub nie mniej niż 7-letnie doświadczenie zawodowe oraz znaczące osiągnięcia, w tym co najmniej:
1) znaczący recenzowany dorobek naukowy dotyczący dydaktyki;
2) opracowanie lub wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia;
3) osiągnięcia służące zapewnianiu jakości kształcenia, w tym udział w uzyskiwaniu na rzecz Uczelni akredytacji;
4) realizację projektów dydaktycznych;
5) dorobek w zakresie popularyzacji nauki;
6) znaczące doświadczenie w sprawowaniu opieki promotorskiej nad przygotowywaniem przez studentów prac dyplomowych.
4. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku, o którym mowa w ust. 3, jest zasięgnięcie opinii Senatu. Opinia Senatu nie jest wymagana w przypadku kontynuowania zatrudnienia.”;
27) § 114 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi są:
1) pracownicy naukowo-techniczni oraz inżynieryjno-techniczni;
2) pracownicy biblioteczni;1)
3) pracownicy administracji;
4) pracownicy obsługi;
5) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach informatycznych;
6) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z prowadzeniem działalności wydawniczej i poligraficznej;
7) marynarze.”;
28) § 141 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Przyjęcie do szkoły doktorskiej następuje w drodze wpisu na listę doktorantów, którego dokonuje kierownik szkoły doktorskiej.
4. Odmowa przyjęcia do szkoły doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej, z upoważnienia Rektora, przez kierownika szkoły doktorskiej. Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy”;
29) § 143 otrzymuje brzmienie:
㤠143.
Ocena śródokresowa realizacji indywidualnego planu badawczego przez doktoranta jest przeprowadzana przez komisję powoływaną przez kierownika szkoły doktorskiej, w skład której wchodzą 3 osoby, w tym co najmniej 1 osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego albo tytuł profesora w dyscyplinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska, zatrudniona poza Uniwersytetem albo osoba, o której mowa w art. 190 ust. 5 Ustawy.”;
30) § 166a otrzymuje brzmienie:
㤠166a.
1. Posiedzenia działających w Uniwersytecie ciał kolegialnych (w tym rad, zespołów lub komisji), z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3, mogą być, także w przypadkach innych niż określone wprost w Statucie lub Ordynacji, przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
2. Posiedzenie, o którym mowa w ust. 1, nie może zostać przeprowadzone przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli którykolwiek z członków ciała kolegialnego wyrazi sprzeciw.
3. Zasady odbywania posiedzeń i dokonywania czynności przez komisje dyscyplinarne, przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających jednoczesny i bezpośredni przekaz obrazu oraz dźwięku na odległość, określają przepisy powszechnie obowiązujące.”.
 
§ 2.
  1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 – 7.
  2. Wspólne zebranie pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 4-7 Statutu wybiera jednego przedstawiciela do Senatu oraz jednego przedstawiciela do Kolegium Elektorów poczynając od wyborów na kadencję 2028-2032, a w przypadku wyborów przedstawiciela do Senatu oraz przedstawiciela do Kolegium Elektorów na kadencję 2024-2028 wspólne zebranie pracowników wymienionych w § 114 ust. 1 pkt 4-7 Statutu wybiera jednego przedstawiciela do Senatu oraz jednego przedstawiciela do Kolegium Elektorów jedynie w razie konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających w grupie pracowników obsługi.
  3. Przepisy o szkołach doktorskich w brzmieniu ustalonym niniejszą uchwałą wchodzą w życie z dniem 1 października 2024 r.
  4. Rektor, po zasięgnięciu opinii Senatu, przekształci z dniem 1 października 2024 r. szkoły doktorskie istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały w szkoły doktorskie odpowiadające wymogom Statutu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2024 r.
  5. Regulamin Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego w brzmieniu obowiązującym do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały staje się regulaminem Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego w rozumieniu § 61 ust. 2 Statutu i obowiązuje w zakresie niesprzecznym z niniejszą uchwałą do chwili uchwalenia przez Senat nowego regulaminu Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego.
  6. Pierwsza kadencja rad ekspertów, o których mowa w § 75a Statutu, rozpocznie się dnia 1 stycznia 2025 r.
  7. Pierwsza ewaluacja działalności naukowej wydziału, o której mowa w § 75b ust. 1 pkt 1 Statutu, zostanie przeprowadzona za okres od dnia 1 października 2024 r. do dnia 30 września 2026 r.
 
 
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
 
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 30 kwietnia 2024 roku, 12:23
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Anna Pauli
Treść wprowadzona przez: Anna Pauli