Statut RKN

STATUT RADY KÓŁ NAUKOWYCH
WYDZIAŁU PRAWA I ADMINISTRACJI UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO 

 

Rozdział I
Przepisy ogólne 

 

§ 1. 

[Rada Kół Naukowych] 

Rada Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, zwana dalej Radą, jest organizacją działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.), Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. oraz zarządzenia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 16 lutego 2017 r. nr 14/R/17. 

 

§ 2. 

[Rada] 

1. Radę tworzą wszystkie Koła Naukowe działające przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 

2. Rada prowadząc swoją działalność może posługiwać się nazwą Rada Kół Naukowych WPiA UG lub RKN WPiA UG. 

 

§ 3. 

[Siedziba] 

Siedzibą Rady jest miasto Gdańsk. Rada działa na terenie Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 6, 80-980 Gdańsk. 

 

§ 4. 

[Definicje] 

1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Kole Naukowym, rozumie się przez to wyłącznie Koło Naukowe działające przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, które o swoim powstaniu i funkcjonowaniu poinformowało Rektora oraz właściwego Dziekana w trybie § 139 ust. 1-3 statutu UG. 

2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Prodziekanie, chodzi o Prodziekana ds. Studenckich i Nauki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 

 

Rozdział II

Cele Rady i ich realizacja 

 

§ 5. 

[Cele] 

Rada podejmuje działania na rzecz: 

1) rozwijania idei Kół Naukowych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego; 

2) wspierania działalności Kół Naukowych, w szczególności w sprawach organizacyjnych, administracyjnych i finansowych, a także organizacji spotkań

 

 

naukowych, konferencji naukowych, wykładów oraz innych projektów merytoryczno-badawczych; 

3) współpracy między Kołami Naukowymi oraz podejmowania działań realizowanych w porozumieniu między dwoma lub więcej Kołami Naukowymi; 

4) stabilnego i bezkonfliktowego funkcjonowania organizacji studenckich na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego; 

5) integracji środowiska akademickiego oraz rozwijania atmosfery koleżeństwa i współpracy wśród członków i sympatyków Kół Naukowych; 

6) szerzenia kultury prawnej oraz upowszechniania etyki prawniczej wśród studentów Wydziału Prawa i Administracji; 

7) dbania o dobre imię oraz godne reprezentowanie Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, jak i samego Uniwersytetu. 

 

Rozdział III

Prawa i obowiązki Kół Naukowych 

 

§ 6. 

[Prawa Kół Naukowych] 

1. Każde Koło Naukowe ma prawo do uczestnictwa w Walnych Zgromadzeniach Rady. 

2. Koło Naukowe dysponuje jednym głosem podczas Walnych Zgromadzeń Rady, niezależnie od liczby członków Koła Naukowego. 

3. Prawo głosu, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, może być realizowane wyłącznie przez przedstawiciela Koła Naukowego albo przez jego pełnomocnika. 

4. Głos przedstawiciela albo pełnomocnika jest ostateczny i nie może w żaden sposób podważany, ani odwołany przez władze reprezentowanego Koła naukowego. 

5. Pełnomocnikiem przedstawiciela może być tylko inny członek Zarządu Koła Naukowego, które reprezentuje przedstawiciel. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedstawiciela Koła Naukowego, za wyjątkiem biernego prawa wyborczego do Zarządu Rady Kół Naukowych. 

 

§ 7. 

[Obowiązki Kół Naukowych] 

1. Każde Koło Naukowe ma obowiązek podać swój aktualny adres mailowy oraz imię i nazwisko przedstawiciela, który będzie reprezentował Koło Naukowe przez okres roku akademickiego na Walnych Zgromadzeniach Rady. Koło Naukowe obowiązane jest przesłać powyższe dane na adres e-mail udostępniony przez Prodziekana w terminie przez niego oznaczonym. Powołanie przedstawiciela staje się skuteczne z chwilą poinformowania o tym fakcie Zarządu Rady Kół Naukowych lub Prodziekana, gdy Zarząd Rady jest niezdolny do pracy. 

2. Każde Koło Naukowe może w dowolnym czasie odwołać swojego przedstawiciela o czym zawiadamia Zarząd Rady drogą elektroniczną, przesyłając zawiadomienie na adres e-mail. o którym mowa w ust. 1. Odwołanie staje się skuteczne, jeśli zostanie zakomunikowane najpóźniej trzy dni przed najbliższym Walnym Zgromadzeniem Rady. 

3. Po odwołaniu przedstawiciela, Koło Naukowe zobligowane jest powołać nowego przedstawiciela w terminie 2 tygodni od zawiadomienia Zarządu Rady o odwołaniu. Do powołania nowego przedstawiciela stosuje się odpowiednio ust. 1.

4. Jeśli Koło Naukowe na Walnym Zgromadzeniu Rady wykonywać będzie prawo głosu poprzez pełnomocnika, o którym mowa w § 8 ust. 5, pełnomocnictwo uprawniające do głosowania powinno zostać doręczone Zarządowi Rady w formie pisemnej przed rozpoczęciem Walnego Zgromadzenia Rady, w którym pełnomocnik brać będzie udział. W treści pełnomocnictwa należy oznaczyć termin Walnego Zgromadzenia Rady, w którym udział weźmie pełnomocnik. 

5. Jeśli Zarząd Rady nie został powołany lub nie może brać udziału w Walnym Zgromadzeniu Rady, pełnomocnictwo, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wywiera skutki prawne po doręczeniu Prodziekanowi. 

6. Koło Naukowe zobowiązane jest poinformować Pełnomocnika ds. Kół Naukowych, działającego przy Radzie Samorządu Studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego drogą elektroniczną o każdej zmianie władz Koła, osoby opiekuna naukowego oraz statutu Koła - w terminie 2 tygodni od wystąpienia zmiany. 

 

§ 8. 

[Wniosek o podjęcie uchwały] 

1. Przedstawiciele ⅕ Kół Naukowych mogą wystąpić z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Walne Zgromadzenie Rady. 

2. Wniosek, o którym mowa w ustępie poprzedzającym należy przedstawić Zarządowi Rady. 

 

§ 9. 

[Status obserwatora] 

1. Każda zainteresowana organizacja studencka działająca na Uniwersytecie Gdańskim, nie będąca Kołem Naukowym, o którym mowa w art. 2, może wytypować i wydelegować obserwatora, który brać będzie udział w Walnych Zgromadzeniach Rady. 

2. Obserwator może wyrażać opinię we wszystkich sprawach na Walnych Zgromadzeniach Rady, nie posiada jednak prawa głosu. 

 

Rozdział IV
Organy Rady i ich kompetencje 

 

§ 10. 

[Organy] 

1. Działaniami Rady kierują jej organy. 

  1. 2. Organami Rady są: a. Walne Zgromadzenie Rady, 
  2. b. Zarząd Rady. 

 

§ 11. 

[Walne Zgromadzenie Rady] 

Walne Zgromadzenie Rady tworzą przedstawiciele wszystkich Kół Naukowych działających przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 4 

 

§ 12. 

[Zwołanie oraz forma Walnego Zgromadzenia Rady] 

1. Walne Zgromadzenie Rady zwołuje Zarząd Rady albo Prodziekan. 

2. Walne Zgromadzenie Rady może przybrać formę: 

 

1) Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady, albo 

2) Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady. 

 

§ 13. 

[Funkcjonowanie Walnego Zgromadzenia Rady] 

1. Zarząd Rady albo Prodziekan mają obowiązek zwołania Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia dwa razy w roku, w okresach: 

1) od 10 października do 15 grudnia każdego roku kalendarzowego oraz 

2) od 20 lutego do 15 maja każdego roku kalendarzowego; 

 

2. Do zadań Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady należy: 

1) podejmowanie uchwał w sprawach przekazanych pod głosowanie przez Zarząd Rady; 

2) podejmowanie uchwał w sprawach przekazanych pod głosowanie przez grupę przedstawicieli co najmniej ⅕ Kół Naukowych w trybie § 8 niniejszego Statutu; 

3) uchwalanie zmian w Statucie Rady; 

4) wydawanie oświadczeń w imieniu ogółu Kół Naukowych, działających na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego; 

5) podejmowanie decyzji niezastrzeżonych dla Zarządu Rady. 

 

3. Do zadań Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 należy także wybór członków Zarządu Rady; 

4. Do zadań Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 2 należy także podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla członków ustępującego zarządu. 

 

§ 14. 

[Nadzwyczajne Zgromadzenie Rady] 

1. Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Rady może nastąpić z inicjatywy własnej Zarządu Rady, na pisemny wniosek co najmniej ¼ Kół Naukowych reprezentowanych w Radzie lub z inicjatywy Prodziekana. 

2. W przypadku, o którym mowa w paragrafie poprzedzającym, wniosek Kół Naukowych może zostać złożony Zarządowi Rady albo Prodziekanowi. Zarząd Rady albo Prodziekan mają obowiązek zwołania Walnego Zgromadzenia w terminie 2 tygodni od wpływu prawidłowo złożonego wniosku. 

3. Przedmiotem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia mogą być pilne sprawy związane z działalnością Rady lub zrzeszonych w niej Kół Naukowych. 

 

§ 15. 

[Uchwały Walnego Zgromadzenia Rady] 

Uchwały Walnego Zgromadzenia Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przedstawicieli co najmniej połowy Kół Naukowych zrzeszonych w Radzie, z wyjątkiem: 

1) uchwał dotyczących zmiany Statutu, które wymagają uzyskania większości kwalifikowanej ⅗ głosów wszystkich przedstawicieli Kół Naukowych zrzeszonych w Radzie;

2) uchwał dotyczących odwołania Zarządu Rady, które wymagają uzyskania większości kwalifikowanej ⅔ głosów wszystkich przedstawicieli Kół Naukowych zrzeszonych w Radzie; 

3) uchwał w sprawie likwidacji Rady, które wymagają uzyskania większości kwalifikowanej ¾ głosów wszystkich przedstawicieli Kół Naukowych zrzeszonych w Radzie. 

 

§ 16. 

[Obowiązek informacyjny] 

1. Koła Naukowe są informowane o Wszystkich Walnych Zgromadzeniach Rady co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem poprzez wiadomość e-mail wysłaną na aktualny adres Koło Naukowego, udostępniony w trybie § 7 ust. 1. 

2. W przypadku, w którym Koło Naukowe nie zostanie poinformowane o Walnym Zgromadzeniu Rady w terminie oraz w sposób określony w ustępie poprzedzającym, a przedstawicieli lub pełnomocnik tego Koła nie byli obecni na Walnym Zgromadzeniu Rady, przedstawicielowi tego Koła na następnym Walnym Zgromadzeniu Rady przysługuje prawo złożenia wniosku o ponowne przegłosowanie uchwał podjętych Walnym Zgromadzeniu Rady, na którym nie był obecny. 

3. Niezależnie od powyższego zawiadomienia, Zarząd Rady zobligowany jest umieścić informację o wszystkich Walnych Zgromadzeniach Rady z tym samym wyprzedzeniem na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 

 

§ 17. 

[Zarząd] 

Zarząd Rady jest organem kierowniczym Rady. 

 

§ 18. 

[Skład] 

1. Zarząd Rady składa się z 5 osób. 

2. Zarząd Rady jest złożony z Prezesa, od 1 do 3 Wiceprezesów i Sekretarza. W przypadku powołania mniej niż 3 Wiceprezesów, osoby niepowołane na żadne ze stanowisk uzyskują status Członka Zarządu Rady. 

3. Wyboru na poszczególne funkcje Zarząd Rady dokonuje w głosowaniu wewnętrznym, niezwłocznie po wyborze. 

 

§ 19. 

[Kandydatury] 

1. Członkiem Zarządu Rady, o którym mowa w § 18 ust. 1, może być tylko przedstawiciel Koła Naukowego, o którym mowa w § 4 ust. 1. 

2. Członkiem Zarządu nie może zostać pełnomocnik, o którym mowa w § 6 ust. 5. 

3. Przedstawiciel Kół Naukowych, chcący kandydować na Członka Zarządu Rady, zgłasza swoją kandydaturę Prodziekanowi najpóźniej 3 dni przed Walnym Zgromadzeniem Rady, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1. 

 

§ 20. 

[Kadencja] 

1. Zarząd Rady powoływany jest na okres kadencji, która trwa od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym dokonano wyboru do dnia 31 grudnia tego samego roku. 

2. Każdy członek Zarządu Rady może pełnić funkcję tylko dwie kadencje. 

3. Zmiany personalne w składzie Zarządu Rady nie mają wpływu na czas trwania kadencji, o której mowa w ust. 1. Kadencja Członków Zarządu Rady powołanych w trakcie okresu, o którym mowa w ust. 1 kończy się z dniem 31 grudnia. 

 

§ 21. 

[Rezygnacja] 

1. Każdy z członków Zarządu Rady ma prawo rezygnacji z zajmowanego stanowiska. Rezygnacja musi być złożona w formie pisemnej Zarządowi Rady. 

2. W przypadku rezygnacji członka Zarządu, Zarząd Rady, po uzyskaniu opinii Prodziekana, może w terminie miesiąca od złożenia rezygnacji o jakiej mowa w ust. 1, zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w celu uzupełnienia składu. 

3. W przypadku rezygnacji większej liczby członków Zarządu Rady, Zarząd Rady zobligowany jest do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w terminie 2 tygodni od drugiej rezygnacji. 

 

§ 22. 

[Odwołanie] 

1. Przedstawiciele ⅓ Kół Naukowych reprezentowanych w Radzie mogą złożyć wniosek o odwołanie Zarządu Rady lub jego członka. 

2. W przypadku zgłoszenia wniosku o odwołanie Zarządu Rady, wniosek ten rozpatruje się na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu, które Zarząd obowiązany jest zwołać w terminie 2 tygodni od daty zgłoszenia takiego wniosku. 

3. Uchwała o odwołaniu Członka Zarządu Rady zapada większością zwykłą przy obecności przedstawicieli co najmniej połowy Kół Naukowych zrzeszonych w Radzie. 

4. W przypadku uwzględnienia takiego wniosku, Prodziekan zwołuje w terminie 2 tygodni Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie, na którym uzupełniony zostanie skład Zarządu Rady lub, w przypadku odwołania Zarządu, wybrany zostanie nowy Zarząd Rady. 

 

§ 23. 

[Podstawowe prawa i obowiązki Zarządu Rady] 

1. Członek Zarządu Rady dba o rozwój i dobro wszystkich Kół Naukowych. 

2. Członek Zarządu Rady podczas Walnych Zgromadzeń Rady nie jest uprawniony do reprezentowania Koła Naukowego, którego jest członkiem i nie ma prawa przedstawicielstwa oraz prawa głosu. 

 

§ 24. 

[Zebrania Zarządu] 

1. Zarząd Rady obraduje podczas zebrań zarządu, zwołanych przez Prezesa Zarządu. 

2. Sposób i termin zawiadomienia o zebraniach określa Regulamin Działania Zarządu Rady. 

 

§ 25. 

[Kompetencje] 

1. Do Zarządu Rady należą wszystkie sprawy Rady niezastrzeżone dla Walnego Zgromadzenia Rady. 

2. Zarząd Rady w szczególności: 

1) kieruje bieżącą działalnością Rady oraz decyduje o kierunkach jej działań; 

2) reprezentuje Radę w stosunkach zewnętrznych; 

3) uchwala Regulamin Działania Zarządu Rady oraz wprowadza do niego zmiany; 

4) podejmuje aktywne działania na rzecz rozwiązywania sporów między Kołami Naukowymi; 

5) reprezentuje Koła Naukowe przed organami uczelnianymi; 

6) decyduje o współpracy z innymi osobami, organizacjami, instytucjami; 

7) sporządza i przedstawia sprawozdanie finansowe na Walnym Zgromadzeniu o którym mowa w §13 ust. 1 pkt. 2; 

8) przekazuje do głosowania uchwały Walnemu Zgromadzeniu Rady. 

 

§ 26. 

[Uchwały] 

1. Zarząd Rady podejmuje decyzje w formie uchwał. 

2. Zarząd Rady podejmuje swoje uchwały większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu Rady. 

3. W przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. 

4. Wszyscy członkowie Zarządu Rady uczestniczący w głosowaniu mają obowiązek podpisania uchwały. W przypadku oddania głosu przeciwnego, członek Zarządu ma prawo zaznaczenia tego faktu obok podpisu. 

 

§ 27. 

[Rozwiązywanie sporów] 

1. Zarząd Rady jest organem uprawnionym do rozwiązywania sporów, w których stroną są Koła Naukowe. 

2. Zarządy Rady prowadzi postępowanie w taki sposób, aby konflikt rozwiązać możliwie jak najszybciej i bez uszczerbku dla dobrego imienia Koła Naukowego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego oraz samego Uniwersytetu. 

3. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie rozwiązywania sporów reguluje Regulamin Działania Rady. 

 

§ 28. 

[Regulamin Działania Zarządu Rady] 

Regulamin Działania Zarządu Rady określa w szczególności: 

1) sposób i termin zwołania zebrań Zarządu Rady;

2) sposób oraz tryb postępowania w sprawie rozwiązywania sporów, o których mowa w § 27 Statutu; 

3) zadania i kompetencje oraz tryb i termin wyboru Prezesa, Wiceprezesów oraz Sekretarza Zarządu Rady; 

 

Rozdział V. Finanse Rady 

 

§ 29. 

[Środki finansowe] 

Środki finansowe na działalność Rady mogą pochodzić z: 

1) dotacji oraz środków przekazanych przez władze Uniwersytetu Gdańskiego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego lub Parlamentu Studentów Uniwersytetu Gdańskiego; 

2) dotacji i innych środków przekazanych przez osoby fizyczne i osoby prawne na cele statutowe Rady. 

 

§ 30. 

1. Koła Naukowe wnioskują o dofinansowanie swojej działalności, składając do Prodziekana wniosek o dofinansowanie ze środków na działalność studenckich Kół Naukowych, organizacji studenckich, grup studentów i studentów indywidualnych (zwany dalej „wnioskiem o dofinansowanie”). 

2. Wzór wniosku stanowi załącznik do Statutu. 

 

§ 31. 

[Postępowanie w sprawie wniosków o dofinansowanie] 

1. Decyzje w zakresie rozdysponowania środków finansowych podejmuje Prodziekan. 

2. Szczegółowe zasady udzielania dofinansowania określa Prodziekan. 

3. Zarząd Rady opiniuje wnioski o dofinansowanie składane przez Koła Naukowe. 

4. Opinia Zarządu Rady dotyczy w szczególności względów celowości oraz gospodarności. 

 

§ 32. 

[Sprawozdanie, absolutorium] 

1. Zarząd Rady corocznie przedstawia Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Rady, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt. 2, oraz Prodziekanowi sprawozdanie z działalności za rok kalendarzowy trwania swojej kadencji. Zarząd Rady obowiązany jest doręczyć sprawozdanie z działalności wszystkim Kołom Naukowym na adres e-mail udostępniony w trybie par. 7 ust. 1 najpóźniej tydzień przed Walnym Zgromadzeniem Rady, o którym mowa w par. 13 ust. 1 pkt. 2. 

2. Członkowie Zarządu Rady powołani w trakcie trwania kadencji Zarządu przedstawiają sprawozdanie za okres, w którym pełnili funkcję. 

3. Walne Zgromadzenie Rady podejmuje uchwałę, o której mowa w § 13 ust. 4, na podstawie sprawozdania z działalności Zarządu Rady, o której mowa w ust. 1. 

 

Rozdział VI
Postępowanie likwidacyjne 

 

§ 33. 

[Procedura] 

1. Likwidacja Rady może nastąpić uchwałą Walnego Zgromadzenia Rady lub decyzją Dziekana Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 

2. Likwidatorami Rady są członkowie ostatniego Zarządu Rady, chyba że Zwyczajne Walne Zgromadzenie Rady postanowi inaczej. 

3. Wszelkie mienie zlikwidowanej Rady przechodzi na własność Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. 

 

Rozdział VII
Przepisy przejściowe i końcowe 

 

§ 34. 

[Odesłanie] 

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają postanowienia ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668 ze zm.) oraz zarządzenia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego wydane w sprawach dotyczących funkcjonowania kół naukowych. 

 

§ 35. 

[Interpretacja Statutu] 

W razie wątpliwości w interpretacji postanowień niniejszego Statutu, wykładnia dokonana przez Prodziekana jest wiążąca dla Kół Naukowych. 

 

§ 36. 

[Wejście w życie] 

Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia. 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 30. Marzec 2022 - 12:00; osoba wprowadzająca: Sławomir Dajkowski Ostatnia zmiana: piątek, 1. Kwiecień 2022 - 13:50; osoba wprowadzająca: Sławomir Dajkowski