RELACJA: Wydziałowe Rozmowy o Dydaktyce, 6.03.2025
W dniu 6 marca 2025 r. odbyło się spotkanie z cyklu „Wydziałowe rozmowy o dydaktyce”, które zatytułowano „Jakich prawników potrzebujemy jako demokratyczne społeczeństwo? Rozmowa o celach i priorytetach edukacji prawniczej”. Za jego organizację odpowiedzialny był Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia. Spotkanie zostało otwarte przez przedstawicieli władz wydziału, Dziekana WPiA UG – dra hab. Wojciecha Zalewskiego, prof. UG, oraz Prodziekan ds. Kształcenia – dr hab. Małgorzatę Balwicką- Szczyrbę, prof. UG. Następnie głos zabrali zaproszeni Prelegenci: dr hab. Natasza Szutta, prof. UG (WNS UG), dr hab. Mariusz Bogusz, prof. UG (WPiA UG), dr Bartosz Szolc-Nartowski (WPiA UG, OIRP w Gdańsku) oraz dr Olga Śniadach (WPiA UG).
Prof. Szutta opowiedziała o mądrości praktycznej w codziennej pracy prawnika, nawiązując do antycznej koncepcji fronesis. Prawo nie może być tylko traktowane w sposób formalistyczny jako zbiór reguł, lecz przede wszystkim jako narzędzie do ochrony i realizacji określonych wartości. Prelegentka zwróciła uwagę na potrzebę kształtowania empatii oraz inteligencji emocjonalnej wśród prawników. Następnie Prof. Bogusz scharakteryzował trójelementowy profil absolwenta prawa, zgodnie z którym prawnik po studiach powinien mieć kwalifikacje prawne, intelektualne oraz etyczne. W edukacji prawniczej należy przywiązywać większą wagę do przekazywania wiedzy na temat zasad prawa, wartości, relacji między poszczególnymi gałęziami prawa. Krytyczne myślenie ma stanowić zachętę do wymiany myśli, ożywionej dyskusji, a także konfrontowania różnych punktów widzenia. W swoim wystąpieniu dr Szolc-Nartowski przedstawił trzy podstawowe kierunkowskazy dotyczące edukacji prawników: orientację na wartości, pobudzenie pasji do prawa, dostosowanie programu studiów do realiów społecznych. Ważnym elementem edukacji prawniczej są aktywność i zaangażowanie studenta oraz poszerzanie horyzontów poznawczych. Dr Śniadach wyjaśniła, że jedną z istotnych umiejętności, które powinniśmy kształtować wśród studentów jest elastyczność do zmieniającej się rzeczywistości. Podkreśliła, że obecne pokolenie studentów różni się od poprzednich, oczekuje dobrego kontaktu i wsparcia od nauczycieli akademickich na każdym etapie edukacji.
Po wystąpieniach Prelegentów odbyła się bardzo interesująca dyskusja, której moderatorem był dr hab. Paweł Sut. Poszczególne wystąpienia, jak również dyskusja stanowiły cenną refleksję na temat kondycji współczesnego środowiska prawniczego, społecznej roli prawników oraz znaczenia edukacji prawniczej.