Praktyki obowiązkowe
Informacje ogólne i procedura praktyk obowiązkowych
Na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku organizację i przebieg studenckich praktyk zawodowych regulują:
- Zarządzenie Dziekana Wydziału Prawa i Administracji z dnia 18.02.2021 r. w sprawie regulaminu studenckich praktyk zawodowych.
- Regulamin studenckich praktyk zawodowych.
- Harmonogram praktyk
- Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Gdańskiego nr 43/R/24 z dnia 6 maja 2024 r. w sprawie organizacji i finansowania w Uniwersytecie Gdańskim praktyk zawodowych, w tym praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz praktyk nieobowiązkowych.
- Plany studiów zatwierdzone przez Radę Wydziału – zgodne ze standardami kształcenia dla poszczególnych kierunkach studiów.
Obowiązek odbycia praktyki zawodowej dotyczy wszystkich studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego zgodnie z programem studiów i praktyk obowiązującym na danym kierunku studiów.
Procedura organizacji praktyk
na Wydziale Prawa I Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Opis czynności:
- Wstępne zapoznanie się studenta z przepisami oraz dokumentami regulującymi praktyki zawodowe na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.
Student zainteresowany podjęciem praktyki zawodowej na wstępie zapoznaje się z regulaminem praktyk zawodowych objętych programem studiów oraz z programem studiów swojego kierunku. Zastanawia się w jakiej instytucji chciałby ją zrealizować. Następnie zapoznaje się z harmonogramem praktyk ustalonym przez Dziekana Wydziału.
- Uzgodnienie miejsca, sposobu i terminu odbywania praktyki.
Student zgłasza się do dziekanatu właściwego kierunku studiów w celu uzgodnienia terminu, sposobu oraz miejsca odbywania praktyki.
- Zapis na praktykę.
Student dokonuje formalnego zapisu na praktykę zawodową w dziekanacie swojego kierunku podając dane osobowe: imię i nazwisko, termin praktyk (zgodny z harmonogramem praktyk) oraz nazwę instytucji, w której chce realizować praktykę.
- Wypełnienie i sprawdzenie dokumentów.
Pracownik dziekanatu sprawdza poprawność oraz kompletność danych studenta i instytucji, wybór miejsca odbywania praktyki oraz zgodność terminu praktyki z harmonogramem praktyk. W przypadku dostrzeżonych nieścisłości wzywa studenta w celu uzupełnienia danych. Następnie drukuje dokumenty w wymaganej liczbie egzemplarzy:
- porozumienie
- program praktyk
- skierowanie na praktykę
- Rejestracja i zatwierdzenie dokumentów.
Pracownik Dziekanatu sprawdza dokumenty pod względem formalnym, nadaje im numer ewidencyjny oraz rejestruje porozumienia. Rejestracji podlegają również inne dokumenty dotyczące praktyk złożone przez studenta w dziekanacie.
Pracownik Dziekanatu zaopatruje dokumenty w pieczęć Wydziału Prawa i Administracji a następnie łączy je w trzy komplety po jednym egzemplarzu dla instytucji, wydziału i praktykanta.
Prodziekan ds. kształcenia zatwierdza wystawione porozumienia i skierowania składając na nich swój podpis i pieczątkę, jako pełnomocnik Rektora UG.
- Wysyłanie podpisanych dokumentów.
Pracownik Dziekanatu dokonuje wysyłki dwóch egzemplarzy porozumienia do instytucji z prośbą o ich podpisanie i odesłanie jednego egzemplarza na adres Wydziału Prawa i Administracji w terminie poprzedzającym planowany początek praktyki. Jeden egzemplarz porozumienia pozostaje w aktach Dziekanatu. Po otrzymaniu egzemplarza porozumienia podpisanego przez instytucję pracownik Dziekanatu odnotowuję ten fakt w rejestrze porozumień.
- Wydawanie studentom skierowań i kart praktyk.
Przed rozpoczęciem swojej praktyki student odbiera z dziekanatu kartę praktyk oraz skierowanie na praktykę podpisane przez Prodziekana ds.kształcenia.
- Odbywanie praktyki.
Student zgłasza się na praktykę w ustalonym wcześniej terminie i realizuje ją zgodnie z programem praktyk.
W trakcie odbywania praktyki rejestruje na formularzu karty praktyk wykonywane czynności oraz czas ich trwania. Po zakończeniu praktyki student odbiera z instytucji kartę praktyk opatrzoną firmową pieczątką i podpisaną przez uprawnioną osobę (organizatora praktyk w instytucji) z jej pieczątką imienną.
- Zaliczenie praktyki.
Po zakończeniu praktyki student zgłasza się w dziekanacie swojego kierunku studiów i przedkłada uzupełnioną i podbitą pieczęciami kartę praktyk. Pracownik dziekanatu analizuje dokument i w razie stwierdzenia nieprawidłowości prosi studenta o ich skorygowanie lub uzupełnienie danych. Jeżeli dokument został wypełniony poprawnie dokument przekazywany jest do Prodziekana ds.kształcenia, który dokonuje wpisu zaliczającego praktykę na karcie i w systemie elektronicznym.
- program praktyk - dokument wyznaczający zadania i obowiązki, jakie powinien realizować student odbywający praktykę w wybranej instytucji
- wniosek w sprawie praktyki indywidualnej student składa w Dziekanacie zgodnie z kierunkiem studiów wraz następującymi załącznikami:
- załącznik nr 1. pisemna zgoda instytucji na wniosku studenta WPiA UG o przyjęcie na praktykę.
- załącznik nr 2 oświadczenie studenta o ubezpieczeniu obowiązuje w przypadku realizacji praktyki bez porozumienia na czas określony pomiędzy UG a instytucją,, w której realizowana będzie praktyka.