Wydziałowy Zespół Tutorów Akademickich
Misja Zespołu
Wydziałowy Zespół Tutorów Akademickich na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego został powołany Zarządzeniem Dziekana Wydziału Prawa i Administracji z dnia 21 maja 2021 r. Wpisanie Zespołu w strukturę wydziałowych gremiów, których zadaniem jest zapewnienie najwyższej jakości kształcenia stanowi sformalizowanie dotychczasowej prężnej działalności tutorów akademickich na Wydziale Prawa i Administracji UG pod przewodnictwem dr hab. Małgorzaty Balwickiej-Szczyrby, prof. UG oraz dr hab. Joanny Kruczalak-Jankowskiej, prof. UG.
Oficjalne ukonstytuowanie Zespół Tutorów Akademickich na WPiA UG jest odpowiedzią władz wydziału na rosnące znaczenie i wagę nowoczesnych metod dydaktycznych w kształceniu studentów, co wpisuje się w politykę Uniwersytetu Gdańskiego.
Inspirację do swojej działalności Zespół Tutorów Akademickich na WPiA UG czerpie z etymologii czasownika „edukować”, pochodzącego od łacińskiego ducere, czyli „prowadzić”. Student potrzebuje uważnego przewodnictwa, aby móc w pełni doskonalić swoje zdolności. Równie ważny dla sposobu działania tutorów tworzących Zespół jest inny źródłosłów „edukacji”, tj. educere, czyli „wydobywać”. W istocie właściwością dobrego kształcenia jest „wydobywanie lepszego ja” każdego człowieka i poprzez to pełne rozwijanie wszystkich jego potencjałów. Te dwa aspekty – prowadzenie i wydobywanie – stanowią fundament pracy Zespołu.
Tutoring jest zatem metodą edukacji spersonalizowanej, służącą rozwijaniu potencjału i motywowaniu do samorozwoju. Celem tutoringu akademickiego jest naukowy i osobisty rozwój studenta poprzez wsparcie udzielone przez tutora, najczęściej w relacji 1:1. Tutoring rozwija umiejętność uczenia się, organizacji pracy, jednocześnie zwiększa przekonanie o własnej wartości, pomaga dostrzec i pokonać słabsze strony, wzmacnia umiejętności społeczne studenta. Pozwala na uwzględnienie osobistych uzdolnień i zainteresowań, stwarza doświadczenie naukowe niemożliwe do realizacji w grupie.
Tutoring akademicki może być realizowany w formie:
- tutoringu naukowego (np. przygotowanie artykułu naukowego, referatu na konferencję naukową, wsparcie badań własnych prowadzonych studenta)
- tutoringu rozwojowego (np. zbadanie i omówienie perspektyw po studiach, wsparcie indywidualnych zainteresowań studenta)
- tutoringu mieszanego ( zawiera elementy tutoringu naukowego i rozwojowego)
Wydziałowy Zespół Tutorów Akademickich na WPiA prowadzi swoją działalność w ścisłej współpracy i koordynacji z Wydziałowym Zespołem ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia